توریسم سلامت در ترکیه

 بنا به گزارش انجمن توریسم سلامت در آنکارا، ترکیه توانسته خود را در صنعت توریسم سلامت به خوبی ثابت نماید و سهمی ۲۰ میلیارد دلاری از بازار جهانی در بخش توریسم سلامت به خود اختصاص دهد.

در ده سال گذشته شمار توریست‌های پزشکی از ۱۰ میلیون نفر گذشت و بازدهی آن در سال ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است.

صنعت توریسم سلامت، صنعت جدیدی نیست. در زمان یونان باستان، بیماران برای پیدا کردن علاج بیماری خود به سفر می‌پرداختند. توریسم سلامت با درمان محلی متفاوت است و در آن فرد برای پیدا کردن درمان از محل سکونت خود به شهر یا کشور دیگری سفر می‌کند.

ترکیه در زمینه توریسم سلامت چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

 ترکیه خدمات پزشکی متنوعی ارائه می‌کند، این خدمات شامل: بیماری‌های چشم، ارتوپدی، آسیب‌شناسی، طب داخلی، گوش و حلق و بینی، زنان و زایمان، جراحی عمومی، بیماری‌های دهان و فک و صورت، ترشحات و جراحی اعصاب، بیماری‌های پوستی و مقاربتی، سلامت و بیماری کودکان است. همچنین شاخه‌های زیبایی‌شناختی که ترکیه در آن‌ها پیشرو است شامل: پیوند مو، جراحی پلاستیک و دندانپزشکی است. تنوع خدمات سلامت ترکیه باعث شده که این کشور مورد توجه افراد خارجی و بازنشستگان بین المللی قرار بگیرد.

چرا در توریسم سلامت،  ترکیه ترجیح داده می‌شود؟

 موقعیت جغرافیایی و راهبردی ترکیه ، کیفیت خدمات ارائه شده ، آب و‌هوای مناسب و معتدل باعث شده  که ترکیه در جهان در زمینه توریسم  سلامت، به ستاره‌ای درخشان تبدیل شود.

۶ دلیل عمده:

کیفیت خدمات در سطح جهانی

قیمت بسیار رقابتی

خدمات اختصاصی و متنوع

شمار موسسات معتبر در زمینه سلامتی

زمان انتظار کوتاه

میراث فرهنگی غنی

این ویژگی‌ها نقش مهمی در شکل‌گیری تصورات توریست‌ها برای بازدید موقت از ترکیه و حتی کسانی که می‌خواهند اقامت ترکیه را بعد از بازنشستگی در خود دریافت کنند، داشته‌اند.

بیماران در درجه اول به خاطر نسبت کیفیت به قیمت ترکیه در صنعت سلامت، این کشور را انتخاب می‌کنند. قیمت خدمات درمانی و عمل‌ها در ترکیه نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی و کشورهای غربی توسعه‌یافته مناسب‌تر است. مثلا درمان با IVF  در آمریکا حدود ۱۵،۰۰۰-۱۶،۰۰۰ دلار است در حالی که در ترکیه حدود ۲۶۰۰ دلار است. عمل‌های پزشکی مثل لیزر نزدیک‌بینی یا دوربینی در کشورهای اروپایی حدود ۴،۰۰۰ تا ۸،۰۰۰ یورو است در حالی که این اعمال در ترکیه، در حدود  ۶۰۰ یورو است. عمل قلب باز در کشورهای اروپایی به‌طور متوسط  ۲۵،۰۰۰ یورو است در حالی که سطح قیمت در بیمارستان‌های ترکیه چیزی در حدود ۱۰،۰۰۰ یورو است.

به دلیل بالا بودن هزینه‌های درمانی در کشورهای اروپایی و کشورهای غربی توسعه یافته، افراد بازنشسته‌ای که مشکلی از نظر سلامتی دارند ترجیح می‌دهند بعد از بازنشستگی باقی عمر خود را در ترکیه زندگی کنند. این مساله باعث مهاجرت بین المللی بازنشستگان به ترکیه شده است.

هم افراد بازنشسته و هم افرادی که برای درمان بیماری خود به ترکیه می‌آیند، شهر استانبول را ترجیح می‌دهند زیرا استانبول خدمات سلامتی پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهد و بعد از آن به لحاظ وجود زمینه‌های توریستی، شهر آنتالیا را انتخاب می‌کنند.

قطعا در مقایسه با کشورهای اروپایی تنها دلیل انتخاب ترکیه برای توریسم سلامت و بازنشستگی بین المللی پایین بودن میزان دستمرد نیست. دلیل دیگر این است که ترکیه خدمات پزشکی خود را با کیفیتی در سطح جهانی با قیمتی بسیار رقابتی ارائه می‌کند.

در صنعت توریسم سلامت، موسساتی که خدمات ارائه می‌کنند، باید مورد تایید کمیسیون مشترک بین المللی( JCI) قرار بگیرند. هم اکنون ۴۵ موسسه/ بیمارستان معتبر در ترکیه وجود دارند که در رتبه دوم جهانی قرار می‌گیرند. اکثر این سازمان‌های معتبر در استانبول قرار دارند. استانبول به لحاظ داشتن بیمارستان‌های معتبر و تنوع خدماتی که ارائه می‌کند در ترکیه رتبه اول را دارد.

شهرهای معروف ترکیه در صنعت‌ توریسم سلامت

بیشترین تعداد توریست سلامت در استانبول و آنتالیا حضور دارند. از میان ده شهر برتری که بیشترین تعداد بازدیدکننده را دارند می‌توان آنکارا، ازمیر، بورسا، موگلا و آیدین را نام برد.

در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری در شمار بازدیدکنندگان استانبول، آنتالیا و آنکارا دیده شد، که عمدتا دلیل آن پیوند مو و عمل‌های لیزر درمانی بوده است. بیشتر درمان‌هایی که در استانبول و آنتالیا انجام می‌شوند مربوط به عمل‌های چشم، دندانپزشکی و اعمال زیبایی می‌شود. همچنین امکان انجام عمل پیوند مو در کمتر از ۲۴ ساعت به لحاظ نزدیکی موقعیت جغرافیایی فراهم شده‌است.

توریسم سلامت ترکیه: تعداد بازدیدکنندگان بر مبنای کشور

 توریسم سلامت در ترکیه بازدیدکنندگانی از بیش از ۱۳۰ کشور جهان شامل آلمان، روسیه، عراق، آذربایجان، ازبکستان، اوکراین، آلبانی، بلغارستان، لیبی، بوسنی، هرزگوین، مولداوا، مقدونیه را به خود جذب می‌کند.

Comments

Popular posts from this blog

بازار روز نوشهر

گردشگری سلامت چیست؟

روستای افراتخته