آبشار اُرتُکند

 

معرفی آبشار اُرتُکند

آبشارها از جمله جاذبه هایی محسوب می شوند که از لحاظ زیبایی بسیار بی نظیرند، و در بین طبیعت گردان طرفداران زیادی دارند. یکی از این آبشارها در شهرستان کلات نادری استان خراسان رضوی قرار دارد و با نام آبشار اُرتُکند شناخته می شود. این شهرستان یکی از شهرهای مرزی ایران به شمار می رود که در شمال شرقی استان قرار گرفته است و نام خود را از نادر شاه افشار دارد. کلات در لغت به معنی دژ است که در کل به معنی دژ نادر شاه به شمار می رود. شهر کلات نادری با توجه به این که در میان کوه قرار گرفته است، به سرزمین دژهای نفوذ ناپذیر یا دژ خدای آفرین نیز شهرت دارد. این شهرستان دارای آب و هوایی معتدل  کوهستانی است به همین خاطر طبیعتی منحصر به فرد و ویژه دارد و آبشار اُرتُکند یکی از جاذبه های طبیعی آن محسوب می شود. این آبشار در جاده ای که به سمت کلات می رود قرار دارد و 40 کیلومتر قبل از شهر کلات نادری واقع شده است. این آبشار دارای جذابی های ویژه ای است و طبیعتی که در اطراف آن وجود دارد دل هر بیننده ای را می رباید. لازم است که گفته شود دلیل این طبیعت شگفت انگیز وجود این آبشار است.

بخش های مختلف آبشار

بخش های مختلف آبشار

آبشار اُرتُکند از چند بخش تشکیل شده است که شامل سه آبشار زیبا و حیرت انگیز و دره ای حیرت آور می شود. هر یک از این بخش ها در امتداد هم قرار دارند که با عبور از هر یک به قسمت دیگری می رسید. اولین قسمتی که با آن مواجه می شوید، آبشاری است که در داخل غاری قرار دارد و زیبایی بی نظیری را به نمایش می گذارد. زمانی که وارد غار شوید، صحنه ای زیبا و خاص را مشاهده خواهید کرد که لذت و چندان به سفر شما اضافه می کند. برای رفتن به بخش بعدی نیاز است که از صخره ای بالا بروید و خود را به آبشار بعدی برسانید. آبشار دوم ارتفاع بیشتر دارد که حدود 35 متر می شود و جلوه ای به محیط می دهد که از دیدن آن سیر نمی شوید. این آبشار به دره ای می ریزد که به دره‌ی اصلی مشهور است. اگر می خواهید زیبایی این دره را نیز ببنید باید از آبشار بالا بروید، که این کار می توانید به وسیله پله هایی، که در کنار آبشار تعبیه کرده اند، انجام دهید. بالا رفتن از پله ها منظره ای را در جلوی دیدگان شما قرار می دهد که شاید مانند آن را کمتر جایی دیده باشید. این دره تا قله قره داغ امتداد دارد و جلوه ای دارد که همگان را مسحور خود می کند. این مسیر هنوز ادامه دارد، پس از عبور از این مکان به غاری می رسید که رودخانه ای در آن جریان دارد که از یک سمت آن وارد و از سمت دیگرش خارج می شود. در داخل این غار کوچک آبی زلال و شفاف و البته بسیار سرد که حاصل عبور رودخانه است در حوضچه‌هایی کوچک باقی می‌ماند و رفته رفته روی هم تلنبار می‌شود. آبی که از غار خارج می شود به صورت آبشاری به طول 15 متر به بیرون می ریزد که می توان آن را آبشار سوم دانست.

برای سفر به شهر کلات می توانید از اتوبوس استفاده کنید و خرید بلیط اتوبوس را به همیاری مستر بلیط در کمترین زمان ممکن انجام دهید.


https://mrbilit.com/mag/ortokand-waterfall/

Comments

Popular posts from this blog

بازار روز نوشهر

گردشگری سلامت چیست؟

روستای افراتخته