کتاب «گردشگری سلامت در رویکردی جامع» منتشر شد
گردشگری سلامت به چه معناست؟به مسافرت افراد از محل دائم زندگي خود جهت حفظ، بهبود يا حصول مجدد سلامت جسمي و ذهني فرد به مدتي بيش از 24 ساعت و كمتر از يك سال گردشگري سلامت گفته می شود.
سازمان جهانی گردشگری ( WTO ) به طور خاص، گردشگری سلامت را چنین تعریف می کند : استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد (با استفاده از آبهای معدنی ، آب و هوا یا مداخلات پزشکی ) منجر می شود و در مکانی خارج از محل سکونت فرد – که بیش از 24 ساعت است – به طول می انجامد
کتاب «گردشگری سلامت در رویکردی جامع» تالیف علی اصغر شالبافیان عضو هیات علمی دانشگاه سمنان توسط انتشارات مهکامه منتشر شد. وی در این کتاب به مبانی مفاهیم و کارکردهای گردشگری سلامت پرداخته است. نویسنده این کتاب درباره دلیل تالیف آن نوشته که هدفش فراهم کردن مبنایی برای کمک به درک صحیح از گردشگری سلامت توسط طیف گسترده ذینفعان آن است.
مهمترین موضوعهای مورد توجه در این کتاب عبارتند از:
- تاکید بر برخی از مهمترین چالشها و شکافهای موجود در پژوهشها و مطالعات انجام شده در حوزه گردشگری پزشکی و گردشگری تندرستی به خصوص چالشهای مرتبط با تعاریف و دادههای آماری.
- فراهم کردن تحلیل جامع از رویکردهای متفاوت سازمانی، توسعهای و ترفیعی گردشگری پزشکی و گردشگری تندرستی در کشورهای مختلف.
- تببین اهمیت و ارزش اقتصادی گردشگری تندرستی و گردشگری پزشکی به عنوان ابزارهای متنوع سازی
- تحلیل و بررسی راهبردهای بازاریابی گردشگری
- تاکید بر اهمیت و لزوم اولویتدهی به گردشگری سلامت در نظام گردشگری ایران
همچنین در راستای تحقق این موارد، فصل اول کتاب در پی تبیین مفهومی گردشگری سلامت، محصولات و گونهشناسی آن است. در اینباره به طور گستردهای تعاریف و نحوه مواجهه پژوهشگران مختلف در این حوزه مورد طرح و بحث قرار می گیرد.
در فصل دوم مهمترین موضوع، ارائه تصویری از اقتصاد گردشگری سلامت و گونههای آن است.
در فصل سوم نیز اصول و راهبردهای بازاریابی گردشگری سلامت که خود نیز در حوزه گردشگری پزشکی و گردشگری تندرستی به سبب ماهیت خاص هر بخش از هم متمایز میشوند، به تفکیک مورد بررسی قرار می گیرد.
در فصل چهارم برای بررسی تجارب، چالش ها و رویکردهای برخی از مهمترین مقاصد پیش رو، ابتدا مروری اجمالی بر ماهیت و نحوه سازماندهی گردشگری سلامت در ساختار اداری هر کشور و نقش دولت و بخش خصوصی در توسعه و ارتقای آن می شود و سپس با بررسی پتانسیلها و خدمات و بازارهای کلیدی در هر کشور، نمایه آماری خاص گردشگری سلامت در آن کشور ارائه میشود.
در نهایت و در فصل پنجم ضمن بررسی جایگاه گردشگری سلامت، قوانین و مقررات مرتبط موانع پتانسیلها و بازارهای گردشگری پزشکی و تندرستی در ایران، با تاکید بر توسعه هر دو بخش این صنعت در کشور تدوین شده است.
Comments
Post a Comment