مسجد و حوضخانه رستم بیگ

شهرستان مهاباد دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی است که متاسفانه به اندازه ای که باید به آن ها توجه نمی شود. اکثر بناهایی که در این شهر وجود دارند، یادگار دوران کهن قبل مانند صفویه، قاجاریه و ... هستند. در این بخش از مجله مستر بلیط می خواهیم به معرفی مسجد و حوضخانه رستم بیگ بپردازیم.

درباره مسجد و حوضخانه رستم بیگ

این شهر کردنشین مساجد زیادی دارد که از منظر تاریخی بسیار پراهمیت هستند. یکی از این اماکن مقدس، مسجد رستم بیگ است. این مکان ها از زمان های قدیم بسیار ارزشمند بودند و مورد احترام اهالی آن شهر یا منطقه قرار داشتند، به همین خاطر به خوبی از آن ها نگهداری می کنند. ساخت این بنا به زمان قاجار بر می گردد و بیش از دو قرن است که در این شهر پابرجاست. اگرچه این بنا از معماری خاصی مانند سایر مساجد معروف در کشورمان برخوردار نیست اما باز هم ارزش و اعتبار بالایی دارد و جزء آثار تاریخی و فرهنگی مهم این استان است. برخی از مساجد دارای مکان هایی به نام حوضخانه هستند که اهالی محل و سایر افراد برای وضو گرفتن از آن ها استفاده می کردند. مسجد رستم بیگ که سال 1230 هجری شمسی به دستور رستم بیگ، ساخته شده نیز از چنین حوضخانه ای برخوردار است.

درباره مسجد و حوضخانه رستم بیگ

تاریخچه مسجد و حوضخانه رستم بیگ

همانطور که قبل تر در مستر بلیط اشاره کردیم، این بنا در سال 1230 ساخته شده است. اما به دلیل نحوه ساخت آن و همچنین ماهر بودن بناها و سازندگان، خرابی زیادی را متحمل نشده است و تنها در سال 1378 یکبار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

ساختمان اصلی این بنا از آجرهای قرمز رنگ و خشت ساخته شده است. علاقه اهالی گذشته مهاباد به معماری با آجرهای قرمز رنگ به خوبی مشهود است، چون بناهای معروف دیگر این شهر مانند مسجد جامع سرخ نیز با استفاده از همین وسیله، بنا شده اند. اگرچه بنای مسجد یا حوضخانه از معماری خاصی برخوردار نیست اما در عین سادگی، با استفاده از طرح های مختلف با آجر آن را تزئین کرده اند. برای مثال در برخی قسمت ها با قرار دادن آجرها به صورت مورب یا عمود برهم، اشکال هندسی مختلفی ایجاد شده است. زمانی که وارد حوضخانه می شویم، یک حوض مستطیلی بزرگ را در وسط فضای موجود می بینیم که در اطراف آن سنگ های تراشیده شده و میان تهی قرار گرفته اند. این قسمت ها درواقع محلی برای نشستن نمازگزاران بوده است تا بتوانند به راحتی، وضو بگیرند. در زمان قدیم از این سنگ ها برای نگهداری کفش های این افراد نیز استفاده می شده است تا بعد از وضو بتوانند آن ها را پیدا و به پا کنند. دور تا دور این قسمت نیز طاقچه هایی دارد که به صورت هشت ضلعی و سایر اشکال هندسی معماری شده اند، همچنین سقف مسجد نیز دارای یک گنبد زیبا است. 


https://mrbilit.com/mag/rostam-bey-mosque-and-poolhouse/

Comments

Popular posts from this blog

بازار روز نوشهر

گردشگری سلامت چیست؟

روستای افراتخته