گردشگری طبیعت درمانی (Curative Tourism)

 سفر به کشورهای دارای منابع درمانی طبیعی مانند چشمه‌های آب گرم، دریاچه نمک، لجن طبی، محیط زیست پاک و آفتاب درخشان، در شاخه‌ی گردشگری طبیعت درمانی می‌گنجد.

در این نوع سفر، بیماران پوستی، تنفسی، روماتولوژی و عضلانی برای ماساژ طبی، حمام گیاهی و همچنین گذراندن دوران نقاهت بعد از درمان و عمل‌های جراحی به این مناطق سفر می‌کنند.

ماساژ و محیط آرامش بخش در کشوری با منابع طبیعی

دریافت ماساژ طبی یکی از مصادیق گردشگری طبیعت درمان

گردشگری تندرستی (Wellness Tourism)

در گردشگری تندرستی، گردشگر برای رهایی از تنش‌های زندگی روزمره و به دنبال کسب آرامش راهی سفر می‌شود. معمولاً این دسته از گردشگران بیماری جسمی مشخصی ندارند و بیشتر در پی بهره‌مندی از طبیعت شفابخش و دوری از شلوغی‌ و آلودگی‌های زندگی شهری هستند.

گردشگران تندرستی برای دریافت خدمات متنوعی از جمله آمادگی جسمانی و ورزش، درمان‌های زیبایی، رژیم غذایی سالم و مدیریت وزن، آرامش و کاهش استرس، مراقبه، یوگا و آموزش‌های مرتبط با سلامت سفر می‌کنند.

توریستی در پی کسب آرامش و دوری از شلوغی شهر در دامان طبیعت

گردشگران تندرستی در پی رهایی از شلوغی و آلودگی شهر سفر می‌کنند.

گردشگران بیشتر برای دریافت کدام درمان‌ها سفر می‌کنند؟

رایج‌ترین انواع درمان‌هایی که بیماران برای دریافت آن‌ها سفر می‌کنند، جراحی‌های پلاستیک و زیبایی، خدمات دندان‌پزشکی، پیوند عضو، جراحی قلب و جراحی ارتوپدی است.

با این حال، گستره وسیعی از خدمات را می‌توان از طریق توریسم سلامت کسب کرد که شامل درمان‌های اساسی متفاوت تا انواع مختلف درمان‌های سنتی و جایگزین می‌شود. برای مثال، توریسم باروری یا بیرون‌سپاری تولید مثلی نیز رفته رفته از محبوبیت چشم‌گیری برخوردار شده که به معنی سفر به خارج از کشور برای استفاده از تسهیلات بارداری جایگزین، لقاح مصنوعی و دیگر شیوه‌های تولیدمثل و باروری به کمک تکنولوژی است.

جایگاه ایران در گردشگری سلامت

ایران و به طور خاص تهران در زمینه جراحی‌های زیبایی در جهان به ویژه عمل بینی به پایتخت و مقصدی جذاب تبدیل شده‌است. در سال 2017، درآمد صنعت گردشگری سلامت ایران حدود 7/1 میلیارد دلار برآورد شده‌بود که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 به 4 میلیارد دلار برسد.

دسته عمده‌ای از گردشگرانی که ایران را به عنوان مقصد انتخاب می‌کنند، از کشورهای همسایه مانند عراق، آذربایجان، پاکستان، عمان، کویت و افغانستان و به دنبال جراحی‌های زیبایی، جراحی چشم، درمان ناباروری، جراحی قلب باز، جراحی ستون فقرات و پیوند عضو هستند.

دسته‌ی دیگر از کشورهای پیشرفته‌ترند و بیشتر برای جراحی‌های زیبایی به‌خصوص عمل بینی، جراحی کاهش وزن، جراحی پلاستیک، کاشت مو و جراحی ایمپلنت سینه به ایران می‌آیند. البته این‌ها تنها مثال‌های اندکی هستند.

Comments

Popular posts from this blog

بازار روز نوشهر

گردشگری سلامت چیست؟

روستای افراتخته