بقعه شاهزاده ابراهیم

  در استان اصفهان و شهر کاشان با توجه به موقعیت جغرافیایی و اهمیتی که از گذشته داشته اند بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری متعددی وجود دارد که سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می کنند. کاشان از توریستی ترین شهرهای ایران است که از بناهای تاریخی به جای مانده در آن می توان به بقعه شاهزاده ابراهیم اشاره نمود که در خیابان امیر کبیر منطقه فین کاشان واقع شده است. این بقعه متبرکه به یکی از فرزندان امام موسی (ع) تعلق دارد. اگر می خواهید با بقعه شاهزاده ابراهیم بیشتر آشنا شوید تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید.

تاریخچه بقعه شاهزاده ابراهیم

همانطور که گفته شد این بقعه متبرکه که درشش کیلومتری جنوب غرب کاشان واقع شده است به یکی از فرزندان امام موسی (ع) تعلق دارد. ایشان با هدف یاری رساندن به امام رضا (ع) از مدینه به همراه تعدادی از یاران خود راهی طوس شدند. اما در میانه راه به دستور حاکم وقت با ایشان و افرادی که به همراه داشتند درگیر می شوند و به شهادت می رسند. سرانجام در همان محل شهادت توسط فردی به نام میرزا جواد نامی به خاک سپرده می شوند. قبر آن حضرت مدتی مخفی بود و تا مدت ها از این مکان به عنوان زیارت تربت یاد می کردند. به طوری که در حال حاضر زمین های کشاورزی اطراف امامزاده همچنان تربت نام دارند. تا سال 1285 هجری قمری این امامزاده تنها دارای یک اتاق کوچک خشت گلی بود. اما یک شب یکی از اهالی منطقه به نام خاله بیگم خواب ایشان را می بیند که از او می خواهد به آبادی و سرو سامان دادن به حرم بپردازد و در همان عالم خواب سکه ای نیز بابت مخارج به او می دهد. همین قضیه موجب شد که خاله بیگم تصمیم به تعمیر و گسترش بقعه متبرکه بگیرد. از سال 1285 هجری قمری ساخت بنای جدید امامزاده آغاز شد و تا سال 1351 ادامه داشت. چندین سال بعد از ساخت بنا خاله بیگم از دنیا رفت و پیکر او در امامزاده کنار ضریح به خاک سپرده شد.

تاریخچه بقعه شاهزاده ابراهیم

نقشه و معرفی بخش های مختلف

بنای خشتی امامزاده در عین سادگی بسیار زیبا است. از جذاب ترین بخش های این بنا می توان به کاشی های فیروزه ای و زرد رنگی اشاره نمود که بر روی یک پایه 13 ضلعی به کار رفته اند و از همان دور دست ها نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کنند. گنبدی مخروطی بنا نیز در نوع خود منحصر به فرد و زیبا است. در دو طرف گنبد دو گلدسته بلند وجود دارد که به زیبایی  کاشی کاری شده اند. البته در دو سوی دیگر گنبد دو گلدسته کوچک تر وجود دارد که اخیرا مورد مرمت قرار گرفته اند. امامزاده ابراهیم صحنی بزرگ دارد که حوضی مستطیل شکل و خاص در وسط آن واقع شده و جلوه آن را دو چندان نموده است. این حوض موجب می شود که هوای اطراف امامزاده مقداری خنک تر باشد. از دیگر بخش های امامزاده می توان به ایوان آیینه کاری شده آن اشاره نمود که دارای طاق نماهای خیره کننده ای است. در سال 1308 هجری قمری آیینه کاری های بنا به دستور حاکم کاشان انجام شد. گچ بری های انجام شده در ایوان و نقاشی هایی که در آن انجام شده است نیز از دیگر بخش های بنا هستند. قدمت این نقاشی ها به اوایل قرن چهاردهم باز می گردد که به دست میرزا عبدالرحیم کاشانی کشیده شده اند. از مضامین این نقاشی ها می توان به شهادت شهدای کربلا، واقعه کربلا، نقاشی پنج تن و یک فرشته و ... اشاره نمود. در سر در ورودی حرم متن حکاکی شده ای وجود دارد که نشان می دهد درب وروی در سال 1303 هجری قمری توسط سید مهدی بروجردی به بقعه اهدا شده است. در یک طرف امامزاده نمازخانه ای با چند رواق زیبا وجود دارد که توسط زائران مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که بیان کنیم که تولیت امامزاده ابراهیم کاشان از همان زمان ساخت به فرزندان و نوادگان خاله بیگم سپرده شده است. زیارت این بقعه متبرکه می تواند بسیار آرامش بخش باشد. به شما پیشنهاد می کنیم که اگر با تهیه بلیط قطار کاشان عازم سفر به این شهر شدید حتما سری به این مکان تاریخی و زیارتی بزنید.



https://mrbilit.com/mag/emamzadeh-ebrahim-kashan/

Comments

Popular posts from this blog

بازار روز نوشهر

گردشگری سلامت چیست؟

روستای افراتخته