خانه های سنگی اشتهارد

 

تاریخچه خانه های سنگی اشتهارد

خانه های سنگی اشتهارد یکی از مکان های دیدنی این شهرستان است که نشانگر بخشی از زندگی و حیات مردم زمان های دور، حدود ۲۰۰۰ سال پیش است. قدمت برخی از این طاق های سنگی به دوران اسلامی و قبل از آن بر می گردد.

در محل قرارگیری این بناهای دست کند بقایای سفالی پیدا شده که بیشتر آن ها متعلق به دوران اسلامی و اواخر سده ‌های سوم و چهارم تا دوره صفوی است، اما چند تکه از آن ‌هم به دوره اشکانی تعلق دارد که ممکن است جزو سفال‌ های همراه چوپان ‌ها بوده و مربوط به خود این منطقه نباشد. با مراجعه به سایت مستر بلیط، می توانید در کمترین زمان ممکن و با بهترین قیمت هرگونه بلیط مورد نظر اعم از؛ بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس را برای خود و اطرافیان تان تهیه کنید.

نقشه و معرفی بخش های مختلف خانه های سنگی اشتهارد

نقشه و معرفی بخش های مختلف خانه های سنگی اشتهارد

در معماری دست کند، فضاهای دلخواه با برداشتن توده صخره‌ ای و ایجاد بناها در دل حفره‌ های ایجاد شده در صخره‌ ها به وجود می‌ آید. مردم در گذشته برای ایمن بودن از سرما، گرما و بسیاری دیگر از مخاطرات طبیعی ناچار به تحمل چه رنج ها و سختی هایی بوده اند تا بتوانند چنین خانه هایی را در دل سنگ به وجود آورند. اما جدا از سختی های موجود برای انجام چنین کاری، هوش و ذکاوت مردم آن منطقه نیز ستودنی است. معماری این خانه ها از لحاظ شناساندن سبک زندگی به افرادی که اکنون امکانات متنوع برای گذران زندگی خود در اختیار دارند بسیار جالب است؛ زیرا از طریق هویت و معماری نهفته در دل این خانه‌ ها می ‌توانید با تاریخ آن روزها و شیوه زندگی بشر در آن دوران آشنا شوید.

در حال حاضر در فصول سرد سال چوپان ‌ها از این بناها برای اقامت موقت استفاده می‌ کنند و با ثبت ملی این مکان مراقبت‌ های ویژه‌ در خصوص نگهداری از این بناهای تاریخی قابل اجرا است. مجموعه خانه های سنگی اشتهارد شامل اتاق هایی دست کن در دل کوه های سنگی می باشد.

برخی از این بناها تک اتاقی، تعدادی ۲ اتاقی و چند مورد هم دارای ۳ اتاق هستند و ورودی این بناها نیز مختلف است به‌ طوری ‌که تعدادی از ورودی ‌ها به سمت جنوب و بخشی دیگر رو به شرق قرار گرفته اند. این بناها هیچ ورودی به سمت شمال و غرب ‌ندارد و این نشان می ‌دهد که ورودی‌ های بناها بر اساس نور گیری و جهت باد منطقه که از شمال و غرب در این منطقه می ‌وزد، طراحی و جا نمایی شده است.

Comments

Popular posts from this blog

بازار روز نوشهر

گردشگری سلامت چیست؟

روستای افراتخته