گردشگری سلامت چیست؟

 

چشم‌اندازی از صنعت گردشگری سلامت

صنعت گردشگری که پس از صنایع نفت و خودروسازی در رتبه‌ی سوم قرار داشته، تأثیرات مثبتی بر اقتصاد کشورها از طریق ارزآوری دارد. با گذر زمان و پیشرفت این صنعت، شاخه‌های مختلفی از گردشگری هم‌چون گردشگری ورزشی، مذهبی وسلامت پدید آمده‌اند. آن‌چه میان این شاخه‌ها تفاوت ایجاد کرده انگیزه‌ی افراد از گردشگری و چرایی سفر آن‌ها است.

به‌طور متوسط درآمد حاصل از توریسم درمانی برای کشورها بیش از ۳ برابر توریسم معمولی است. رشد چشم‌گیر و افزایش محبوبیت توریسم پزشکی توجه سیاست‌گذاران،  رسانه‌ها و سرمایه‌گذاران را جلب کرده است. این صنعت، کم‌هزینه ولی پردرآمد است و آینده‌ای بسیار روشن‌تر از تصور دولت‌ها پیش رو دارد.

اینفوگرافیک زیر بر اساس آمار رسمی و غیررسمی منتشر شده در خبرگزاری‌ها یا از سوی مقامات و فعالان این حوزه تدوین شده‌است. لازم به ذکر است که به دلیل در دسترس نبودن سیستم اطلاعاتی جامع و دقیق در این حوزه، بعضی از اعداد به صورت حدودی محاسبه شده‌اند. 

اینفوگرافیک گردشگری سلامت

اینفوگرافیک آمار و ارقام گردشگری سلامت ایران و دنیا

تعریف گردشگری سلامت در گذشته و اکنون

گردشگری سلامت، گردشگری و سلامت نیست، گردشگری برای سلامت است. این‎که فردی با هدف بهبود سلامت خود، انجام عمل جراحی درمانی یا زیبایی یا دریافت سایر خدمات سلامت و تندرستی به کشور دیگری سفر کند!

واضح است که انجام مراقبت‌های پزشکی در کشوری دیگر در ارتباط مستقیم با فعالیت‌های گردشگری است. چرا که بیمار به محیط فرهنگی جدیدی وارد شده و تمایل به بازدید از شهر و جاذبه‌های توریستی و تفریح و خرید سوغاتی دارد.

سازمان جهانی گردشگری، گردشگری سلامت را این‌گونه تعریف می‌کند:

استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد (با استفاده از آب‌های معدنی، آب‌وهوا یا مداخلات پزشکی) منجر می‌شود و در مکانی خارج از محل سکونت فرد-که بیش از ۲۴ ساعت فاصله دارد- به طول می‌انجامد.

Comments

Popular posts from this blog

بازار روز نوشهر

روستای افراتخته