زندان برنجه

 

درباره زندان برنجه

زندان برنجه گودال بسیار بزرگی است که در شمال شهر تکاب و در جنوب روستای برنجه از دهستان چمن قرار دارد. هچنین این گودال در دامنه کوهی به نام طویله سلیمان واقع شده است و سالانه تعداد زیادی از گردشگران را میزبانی می کند. در این منطقه و در کنار رودخانه‌ای خروشان چند چشمه آهک‌ساز خشک شده را می‌توانید مشاهده کنید که مشهورترین آن‌ها زندان یا گودال برنجه است.

مجله مستر بلیط تصمیم به آشنا کردن شما با مکان های ناشناخته یا کمتر شناخته شده در ایران دارد.

مشخصات زندان برنجه

این مکان گودالی طویل است که دهانه آن به صورت بیضی است که ارتفاعی برابر با 70 متر دارد و قطر دهانه آن در بزرگترین قسمت 100 متر و در کوچکترین قسمت 50 متر است و تنها در صورتی می توانید به پایین آن بروید که بتوانید صخره نوردی کنید زیرا راه دیگری برای رفتن به پایین نیست. در کف این سازه بزرگ طبیعی دریاچه‌ای آکنده از آب سرد و گاز کربنیک وجود دارد که به علت عمق زیاد، امکان دسترسی به سطح آب از دهانه غیرممکن است؛ اين چشمه ديواره ای بلند و شیب دار دارد كه از لايه هاي نازك تراورتن نواری ایجاد شده است. آب دریاچه بعد از گذشتن از میان سنگ‌ها در جنوب‌شرقی به رودخانه مجاور در روستای «برنجه» می‌ریزد.

یکی از داستان هایی که در مورد این اثر سر زبان هاست این است که در گذشته زنی که بیماری واگیر داری داشته به درون این آب انداخته شده است بنابراین آب دریاچه احتمالا هنوز آلوده است و ورود به آن باعث بیماری می شود.

وجه تسمیه زندان برنجه

Comments

Popular posts from this blog

بازار روز نوشهر

گردشگری سلامت چیست؟

روستای افراتخته